Η μείωση του ενεργειακού κόστους στη βιομηχανία και τη μεταποίηση, καθώς και θέματα που αφορούν τα τελωνεία, με επίκεντρο την Έκδοση Άδειας Εγκεκριμένου Οικονομικού Φορέα (AEO), συζητήθηκαν στη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (ΕΒΕΠ). Στη συνεδρίαση παρευρέθη ο γενικός διευθυντής Τελωνείων και ΕΦΚ, Δημήτριος Μπουρίκος, ο οποίος αναφέρθηκε στις τελευταίες εξελίξεις στα τελωνειακά θέματα.
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης, τόνισε ότι το ενεργειακό κόστος επιβαρύνει σημαντικά τη βιομηχανία, τη μεταποίηση και πολλές μικρές και μεσαίες ενεργοβόρες επιχειρήσεις, σημειώνοντας ότι οι ελληνικές εταιρείες πληρώνουν 12% έως 22% ακριβότερα την ηλεκτρική ενέργεια σε σχέση με τον μέσο όρο της ΕΕ των 27.
Επιπλέον, υπογράμμισε ότι το πλήγμα είναι έντονο στη βαριά βιομηχανία και τη μεταποίηση, ενώ ο τουρισμός και η εστίαση επηρεάζονται σε μικρότερο βαθμό. Σχετικά με τα μοντέλα μείωσης του ενεργειακού κόστους, ο κ. Κορκίδης επεσήμανε την ανάγκη προσαρμογής του ιταλικού ή άλλου μοντέλου, ώστε να δημιουργηθεί ένα ανθεκτικό παραγωγικό μοντέλο ανάπτυξης, μειώνοντας το χάσμα ανταγωνιστικότητας της ελληνικής παραγωγής. Το ΕΒΕΠ, όπως ανέφερε, αναμένει με ενδιαφέρον τις προτάσεις του οικονομικού επιτελείου.
Με αφορμή την παρουσία του κ. Μπουρίκου, ο πρόεδρος αναφέρθηκε και στα γραφειοκρατικά και τελωνειακά ζητήματα που επηρεάζουν εισαγωγές και εξαγωγές, υπογραμμίζοντας την ανάγκη μίας νέας ολιστικής παρέμβασης για τη βελτίωση του συστήματος και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των εξαγωγικών επιχειρήσεων.
Ο κ. Κορκίδης υπενθύμισε ότι σε πρόσφατη συνάντηση με τον διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργο Πιτσιλή, συζητήθηκαν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις-μέλη, καθώς οι έλεγχοι προκαλούν καθυστερήσεις στις διαδικασίες εισαγωγής και εξαγωγής εμπορευματοκιβωτίων, λόγω έλλειψης προσωπικού στις τελωνειακές υπηρεσίες και της ενοποίησης των τελωνείων στο λιμάνι του Πειραιά.
Σχετικά με τις πρόσφατες αποκαλύψεις της OLAF για τον Πειραιά, ο κ. Κορκίδης τόνισε: «Η τήρηση της νομιμότητας και των κανόνων που προστατεύουν το υγιές εμπόριο δεν είναι διαπραγματεύσιμα». Πρόσθεσε ότι οι ελληνικές Αρχές πρέπει να εντείνουν τους ελέγχους στο λιμάνι, προστατεύοντας τη νομιμότητα εισαγωγών και εξαγωγών, τη συνέπεια των θαλάσσιων μεταφορών και όλους τους εμπλεκόμενους, τόσο ιδιώτες όσο και δημόσιους λειτουργούς. Το ΕΒΕΠ θα στηρίξει την πλήρη ψηφιοποίηση, διαφάνεια και ταχύτητα στις τελωνειακές διαδικασίες, ενώ υπογράμμισε την ανάγκη κατάλληλου ανθρώπινου δυναμικού στο ενοποιημένο Τελωνείο του Πειραιά.
Κλείνοντας τις παρατηρήσεις του για τα τελωνειακά ζητήματα, χαρακτήρισε την Έκδοση Άδειας Εγκεκριμένου Οικονομικού Φορέα (AEO) ως «διαβατήριο αναγνώρισης, σήμα διεθνούς εμπορίου και σφραγίδα αξιοπιστίας για τις εξωστρεφείς επιχειρήσεις». Υπογράμμισε την ανάγκη διασφάλισης των συναλλαγών σύμφωνα με την τελωνειακή νομοθεσία, εντός ΕΕ και με τρίτες χώρες, και τόνισε ότι η πιστοποίηση Fast Track πρέπει να αξιοποιηθεί από τις ελληνικές εισαγωγικές και εξαγωγικές επιχειρήσεις που συμμετέχουν στην εφοδιαστική αλυσίδα.