Με ρεκόρ στην επιβατική κίνηση αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2025 για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece, όπως τονίστηκε τη Πέμπτη 13/11 σε ενημερωτική εκδήλωση στην Αθήνα.
Η εταιρεία προβλέπει ότι η χρονιά θα κλείσει με 37 εκατομμύρια επιβάτες, καθώς, σύμφωνα με τον Γενικό Διευθυντή Ανάπτυξης, Γιώργο Βήλο, στους πρώτους δέκα μήνες του έτους έχουν ήδη διακινηθεί 35,2 εκατ. επιβάτες, περίπου ένα εκατομμύριο περισσότεροι από πέρυσι, καταγράφοντας ανοδική τάση 2,7% έναντι του 2024.
Από το 2016 – τη χρονιά πριν την παραχώρηση των αεροδρομίων – έως σήμερα, η συνολική επιβατική κίνηση έχει αυξηθεί κατά 45%, αντανακλώντας όχι μόνο τη δυναμική του ελληνικού τουρισμού αλλά και τις εκτεταμένες επενδύσεις που έχουν αναμορφώσει τα αεροδρόμια.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Fraport Greece, Alexander Zinell, υπογράμμισε ότι «η σταθερή ανοδική πορεία των αεροδρομίων αποδεικνύει τη δυναμική του ελληνικού τουρισμού και τη σημασία των επενδύσεων στις υποδομές».
Η αύξηση, σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας, οφείλεται κυρίως στη διεθνή επιβατική κίνηση, όπου σημειώθηκε άνοδος 3,5%, ενώ η κίνηση από το εσωτερικό παρέμεινε σχεδόν σταθερή, κυρίως λόγω των επιπτώσεων από τη Σαντορίνη (σεισμική δραστηριότητα).
«Αν δεν είχαμε το φαινόμενο της Σαντορίνης, θα καταλήγαμε με 37,5 εκατ. επιβάτες. Αυτό θα σήμαινε συνολική αύξηση 4-4,1% σε σχέση με πέρυσι», είπε ο κ. Βήλος, σημειώνοντας ότι το 81% των επιβατών που εξυπηρετούνται μέσω των 14 περιφερειακών αεροδρομίων είναι από το εξωτερικό.
Η μεγαλύτερη αγορά είναι το Ηνωμένο Βασίλειο, ακολουθούμενο από τη Γερμανία και τις Σκανδιναβικές χώρες, μολονότι υπάρχει πίεση από τη μείωση επιβατών από τη Σουηδία. Σημαντική άνοδο παρουσιάζουν και οι ταξιδιώτες από τις ΗΠΑ, οι οποίοι πλέον κατατάσσονται στην 8η θέση με μερίδιο 2,7% ως πηγή επισκεπτών, παρόλο που δεν υπάρχουν απευθείας πτήσεις στα περιφερειακά αεροδρόμια — η τροφοδότηση γίνεται μέσω του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.
«Δεν πρόκειται για παροδικό φαινόμενο, αλλά για μια αγορά που χτίζουμε σταθερά», τόνισε ο κ. Βήλος, αναφέροντας ότι μόνο στα Χανιά οι Αμερικανοί επισκέπτες αυξήθηκαν φέτος κατά 75%. Συνολικά, το 75,7% των ταξιδιωτών προέρχεται από την Ευρώπη. Ωστόσο, όπως είπε, βασικός στόχος παραμένει η επέκταση της τουριστικής σεζόν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. «Συνεργαζόμαστε με 89 αεροπορικές εταιρείες και στα 14 αεροδρόμια, συνδεόμαστε με 40 χώρες και 886 προορισμούς. Το 2025 ανοίξαμε 48 νέα δρομολόγια».
Από πλευράς αεροπορικών εταιρειών, η Ryanair κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο (17%), ακολουθούμενη από την Aegean (16%). Τις επόμενες θέσεις έχουν η EasyJet (9%), η TUI (8%) και η Jet2 (6%).
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Fraport Greece, 12 από τους 14 προορισμούς που διαχειρίζεται, παρουσιάζουν θετικό πρόσημο σε σχέση με την περσινή περίοδο. Μόνο η Σαντορίνη και η Μύκονος αποτελούν εξαιρέσεις.
Η Σαντορίνη προβλέπεται να κλείσει με πτώση περίπου 15%, λόγω της σεισμικής δραστηριότητας στις αρχές του έτους, που επηρέασε αρνητικά τα ταξίδια, ενώ η Μύκονος καταγράφει τρίτο διαδοχικό έτος κάμψης, με συνολική μείωση 6,5%. Όπως εξήγησε ο κ. Βήλος, αυτή η πτώση είναι κυρίως «διορθωτική» μετά από χρόνια έντονης ανάπτυξης, δεδομένου ότι τα προηγούμενα έτη η Μύκονος παρουσίαζε «καλπάζουσα» αύξηση.
Αντίθετα, πιο μικροί προορισμοί όπως το Άκτιο, η Σκιάθος και η Μυτιλήνη καταγράφουν ισχυρή επίδοση, ακολουθώντας τη διεθνή τάση των ταξιδιωτών που αναζητούν πιο ήρεμες και λιγότερο πολυσύχναστες περιοχές.
Νέες επενδύσεις 200 εκατ. ευρώ
Η εταιρεία προχωρά σε νέο επενδυτικό κύκλο ύψους 200 εκατ. ευρώ, με στόχο την αύξηση της χωρητικότητας και τη βελτίωση των υπηρεσιών στα αεροδρόμια. Μέχρι σήμερα, έχουν επενδυθεί συνολικά πάνω από 2 δισ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, από τα οποία περίπου 500 εκατ. αφορούσαν τις αρχικές υποχρεωτικές επενδύσεις. Επιπλέον, η εταιρεία δαπανά 50 εκατ. ευρώ ετησίως για συντήρηση και επιμέρους αναβαθμίσεις. Στα ποσά αυτά δεν περιλαμβάνονται τα έργα διαδρόμων προσγείωσης/απογείωσης, τα οποία χρηματοδοτούνται μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης.
Καλαμάτα: Το νέο μεγάλο έργο
Η αναβάθμιση του αεροδρομίου της Καλαμάτας («Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος») αποτελεί τη νέα μεγάλη πρόκληση για τη Fraport. Η παραχώρηση διάρκειας 40 ετών θα ξεκινήσει τον Ιανουάριο και πραγματοποιείται σε συνεργασία με εταιρείες των ομίλων Κοπελούζου και Κωνσταντακόπουλου. Ο σχεδιασμός προβλέπει νέο τερματικό σταθμό 9.000 τ.μ. (σε σύγκριση με τα 3.000 τ.μ. σήμερα) και αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από το 2028. Παράλληλα, θα γίνουν άμεσες παρεμβάσεις για τη βελτίωση της λειτουργίας του, ενώ το υπάρχον τερματικό θα αξιοποιηθεί για άλλες χρήσεις. Το συνολικό ύψος της επένδυσης θα υπερβεί τα 75 εκατ. ευρώ. Με την ολοκλήρωση των έργων, ο αερολιμένας αναμένεται έως το 2030 να διπλασιάσει την επιβατική του κίνηση, φτάνοντας σχεδόν τους 700.000 επιβάτες, από περίπου 380.000 σήμερα.