Στη Βουλή κατατέθηκε το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο: «Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και άλλες διατάξεις», με το οποίο η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) μετατρέπεται σε αυτοτελές νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου (ΝΠΔΔ), αποκτώντας διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια.
Το νομοσχέδιο αποτελεί έναν από τους επτά πυλώνες του Σχεδίου Δράσης που εφαρμόζει τους τελευταίους μήνες το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σε συνεργασία με τους ευρωπαϊκούς φορείς DG MOVE, EASA και EUROCONTROL, με στόχο τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση των υπηρεσιών αεροναυτιλίας στη χώρα.
Μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης και την κατάθεση του νομοσχεδίου, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, δήλωσε:
«Η διοικητική μεταρρύθμιση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας αποσκοπεί στη θεσμική αναμόρφωση, την οικονομική αυτοτέλεια, την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού και την τεχνολογική αναβάθμιση των υπηρεσιών αεροναυτιλίας της Ελλάδας. Οι κανόνες διοίκησης και λειτουργίας εναρμονίζονται με το ισχύον κανονιστικό εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές πλαίσιο, ενώ παρέχονται ευέλικτες διαδικασίες και δυνατότητες εκσυγχρονισμού των συστημάτων αεροναυτιλίας και των αναγκαίων υποδομών.
Παράλληλα με τη διοικητική μεταρρύθμιση, ξεκίνησαν ήδη οι προσλήψεις προσωπικού σε κρίσιμες ειδικότητες πεδίου, όπως ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, ενώ ο προγραμματισμός της κυβέρνησης περιλαμβάνει επιπλέον ενίσχυση του προσωπικού φέτος και το 2026, με ελεγκτές, ηλεκτρονικούς ATSEP και υπαλλήλους παροχής πληροφοριών πτήσης αεροδρομίων (AFISO). Με τη διοικητική μεταρρύθμιση, την αναβάθμιση των υποδομών και τις προσλήψεις εξειδικευμένου προσωπικού, ισχυροποιούμε τον κλάδο της ελληνικής αεροναυτιλίας, δημιουργώντας καλύτερες προϋποθέσεις και για τη βέλτιστη διαχείριση όλων των ζητημάτων που άπτονται της ασφάλειας των πτήσεων».
Βασικά σημεία του νομοσχεδίου:
Διοικητική δομή:
Προσωπικό:
- Η ΥΠΑ θα εξακολουθεί να λειτουργεί ως πάροχος υπηρεσιών αεροναυτιλίας και διαχείρισης αερολιμένων.
- Το Διοικητικό Συμβούλιο θα είναι επταμελές και θα αποτελείται από:
- Τον Διοικητή της ΥΠΑ (πρόεδρος),
- Τον Υποδιοικητή Αεροναυτιλίας (αντιπρόεδρος Α’),
- Τον Υποδιοικητή Αερολιμένων (αντιπρόεδρος Β’),
- Και τέσσερα (4) μέλη.
- Οι οργανικές δομές της ΥΠΑ μειώνονται κατά 35%, ώστε να δημιουργηθεί μια σύγχρονη, λιτή και λειτουργική οργανωτική δομή.
- Προβλέπεται η σύσταση 2.407 θέσεων μονίμων υπαλλήλων και ΙΔΑΧ.
- Τα προσόντα ορίζονται από το ΠΔ 85/2022 και τον νέο Οργανισμό της ΥΠΑ.
- Η πλήρωση γίνεται μέσω αυτοτελών προκηρύξεων του ΑΣΕΠ.
- Δίνεται δυνατότητα μετακίνησης υπαλλήλων, κυρίως σε περιφερειακά αεροδρόμια, για εποχικές ή έκτακτες ανάγκες.
- Δύναται η αξιοποίηση πλεονάζοντος προσωπικού από παραχωρημένους αερολιμένες (π.χ. της Fraport).
- Προβλέπεται ενίσχυση των περιφερειακών αερολιμένων.
- Εισάγονται διαδικασίες εξειδικευμένης εκπαίδευσης για το προσωπικό της ΥΠΑ.
Οικονομική αυτοτέλεια:
- Η ΥΠΑ θα καταρτίζει αυτόνομο προϋπολογισμό, ισολογισμό και απολογισμό, όπως προβλέπεται για τα ΝΠΔΔ.
- Δίνεται η δυνατότητα αξιοποίησης εσόδων από τον EUROCONTROL.
- Θεσπίζονται:
- Ειδικά τέλη επιβατών,
- Τέλος ασφάλειας σε αερολιμένες αρμοδιότητας ΥΠΑ.
- Αξιοποίηση αποθεματικών προβλέπεται για περιόδους χαμηλής κίνησης ή έκτακτες ανάγκες, καθώς και για επιλέξιμες δαπάνες μέσω Ε.Ε.
- Καθιερώνεται δυνατότητα κατάρτισης Κανονισμού Έργων, Προμηθειών, Μελετών και Υπηρεσιών με βάση το ισχύον ευρωπαϊκό πλαίσιο.
- Στόχος: Ταχύτερη, ευέλικτη και αποτελεσματική ολοκλήρωση έργων και προμηθειών για την αναβάθμιση των συστημάτων αεροναυτιλίας και υποδομών.