Στα 13,06 δισ. ευρώ ανήλθαν οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ το 2024, αυξημένες κατά 548.356 ευρώ ή 4,38% σε σχέση με το 2023, σύμφωνα με την 29η έκδοση του «Πανοράματος των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ» που δημοσιεύεται από την Boussias Media.
Τα στοιχεία της φετινής έκδοσης προέρχονται από τους ισολογισμούς των 43 μεγαλύτερων εταιρειών του κλάδου, εκτός της Lidl Ελλάς, που δεν δημοσιεύει ισολογισμό.
Από τα συμπεράσματα προκύπτει ότι το 2024 ήταν μια θετική χρονιά για τον κλάδο από χρηματοοικονομική σκοπιά. Παρά τις προκλήσεις, όπως τα αυξημένα λειτουργικά και μισθολογικά κόστη και οι πληθωριστικές πιέσεις, η οργανική ανάπτυξη και η συνετή διαχείριση οδήγησαν σε ικανοποιητικά αποτελέσματα και κερδοφορία. Τα επόμενα χρόνια, οι εταιρείες θα συνεχίσουν να αντιμετωπίζουν την πρόκληση της αύξησης της αποδοτικότητας μέσω καλύτερης διαχείρισης κόστους, λειτουργικού κόστους, δανεισμού και αποθεμάτων.
Αναλυτικά, οι δέκα μεγαλύτερες εταιρείες σε κύκλο εργασιών παρουσίασαν την ίδια ποσοστιαία αύξηση πωλήσεων 4,38%, όπως και το σύνολο των 43 εταιρειών, με τον τζίρο τους να φτάνει τα 11,99 δισ. ευρώ, δηλαδή το 91,81% των συνολικών πωλήσεων.
Τις υψηλότερες πωλήσεις και τη μεγαλύτερη αύξηση σημείωσε η Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, με τζίρο 4,65 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 336,21 εκατ. ευρώ ή 7,79% σε σχέση με το 2023.
Στη δεύτερη θέση βρέθηκε η ‘Αλφα Βήτα Βασιλόπουλος, με πωλήσεις 1,94 δισ. ευρώ, μειωμένες κατά 1,75% συγκριτικά με το 2023, ενώ στην τρίτη θέση η Μετρό, με αύξηση 2,00% και κύκλο εργασιών 1,62 δισ. ευρώ.
Ακολούθησαν:
- Δ. Μασούτης, +5,94%, τζίρος 1,14 δισ. ευρώ
- ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, +10,78%, +75,71 εκατ. ευρώ
- Πέντε, -3,99%, τζίρος 514,29 εκατ. ευρώ
- Market In, 418,61 εκατ. ευρώ
- Bazaar, 248,39 εκατ. ευρώ
- Χαλκιαδάκης, 239,8 εκατ. ευρώ
Για άλλη μια χρονιά, τα μικτά αποτελέσματα εκμετάλλευσης των εταιρειών αυξήθηκαν, ανακλώντας την αύξηση των πωλήσεων, με τα 43 καταστήματα να παρουσιάζουν 161,26 εκατ. ευρώ άνοδο (5,39%) και συνολικά μικτά κέρδη 3,15 δισ. ευρώ.
Ο δείκτης EBIT παρουσίασε μείωση από 3,70% το 2023 σε 3,21% το 2024, με τα λειτουργικά κέρδη να πέφτουν από 463,41 εκατ. ευρώ σε 421,31 εκατ. ευρώ, λόγω μεγαλύτερης αύξησης των λειτουργικών εξόδων (6,84%) σε σχέση με το κόστος πωληθέντων (4,07%). Οι δέκα μεγαλύτερες εταιρείες διατηρούν παρόμοια εικόνα στα λειτουργικά τους κέρδη.
Τα καθαρά αποτελέσματα προ φόρων μειώθηκαν κατά 6,66%, από 230,55 εκατ. ευρώ σε 215,20 εκατ. ευρώ, με το καθαρό περιθώριο κέρδους να υποχωρεί από 1,68% σε 1,51%, σχεδόν μία μονάδα χαμηλότερα από το υψηλό 2,22% του 2021. Τα αποτελέσματα μετά φόρων ανέρχονται σε 164,98 εκατ. ευρώ. Από τις δέκα μεγαλύτερες εταιρείες, οι εννιά παρουσίασαν καθαρά κέρδη, αλλά μόλις δύο αύξησαν τα κέρδη τους σε σχέση με το 2023.
Οι 43 αλυσίδες εμφάνισαν συνολικό λειτουργικό κόστος 3,08 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 6,84% σε σχέση με το 2023, ποσοστό που αντιστοιχεί στο 23,61% των πωλήσεων. Από αυτές, 36 εταιρείες αύξησαν τα λειτουργικά τους έξοδα και επτά μείωσαν. Στις 30 εταιρείες ο δείκτης λειτουργικών δαπανών κινήθηκε ανοδικά και στις 13 πτωτικά, δείχνοντας ότι η αύξηση εξόδων ήταν μικρότερη από την αύξηση των πωλήσεων στην πλειονότητα των περιπτώσεων.