10.6 C
Athens
16/12/25 07:12

Yποδομές και ενεργειακή αυτονομία «κλειδί» για τα logistics

Τις προϋποθέσεις ώστε η Ελλάδα να καταστεί περιφερειακός κόμβος logistics, με υποδομές που είναι «πράσινες» και έχουν υψηλή προστιθέμενη αξία, περιέγραψε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Γιώργος Περιστέρης, από το βήμα του Athens International Investment Summit, με θέμα «Investing in Innovation and Infrastructure as Drivers of Growth», όπως ανακοινώθηκε σήμερα (17/9).

Αναφερόμενος στις ξένες επενδύσεις, σημείωσε: «Έχουμε συνεργαστεί με μερικούς από τους μεγαλύτερους επενδυτές της Ευρώπης και οι ξένες επενδύσεις είναι πάντοτε ευπρόσδεκτες. Σε δύσκολες περιόδους, οι ξένοι εύλογα κρατούν αποστάσεις. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ωστόσο, δεν σταμάτησε ποτέ ακόμη και στα πιο δύσκολα χρόνια να επενδύει στη χώρα. Σήμερα, η εικόνα στην Ελλάδα είναι πολύ πιο αισιόδοξη – θα έλεγα εξαιρετικά θετική. Η προσέλκυση ξένων κεφαλαίων είναι χρήσιμη και πιστεύω ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι μία από τις εταιρείες με τις οποίες οι διεθνείς επενδυτές θα είναι ιδιαίτερα ενδιαφερόμενοι να συνεργαστούν.»

Επεσήμανε ακόμη ότι τα μεγάλα και σύνθετα έργα μπορούν να παραδοθούν έγκαιρα και με ποιότητα, όταν υπάρχει σαφές θεσμικό πλαίσιο και ουσιαστική συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα – ένας συνδυασμός που αξιοποιεί τα πλεονεκτήματα και των δύο πλευρών και μεταμορφώνει τη χώρα σε ισχυρό περιφερειακό κόμβο logistics.

Αναλυτικότερα, ο κ. Περιστέρης υπογράμμισε: Η προτεραιότητα, ορθώς – σε αντίθεση με το παρελθόν – μετατοπίζεται πλέον στη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου και διασυνδεδεμένου συστήματος εφοδιαστικής αλυσίδας. Πρόκειται για ένα ενιαίο δίκτυο λιμανιών, αεροδρομίων, αυτοκινητοδρόμων και σιδηροδρόμου. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι μία από τις ελληνικές εταιρείες με αποδεδειγμένη ικανότητα δημιουργίας μεγάλων έργων υποδομής.

Υπάρχει εμφανές επενδυτικό κενό, ιδιαίτερα στον τομέα των μεταφορών στη βορειοανατολική Ελλάδα. Καταρχάς, λείπουν κρίσιμα τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου, τα οποία είναι απολύτως απαραίτητα για να δημιουργηθεί ένα συνεκτικό δίκτυο διασυνδεδεμένων λιμένων – της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας, της Θεσσαλονίκης – αλλά και του διαδρόμου προς τη Μαύρη Θάλασσα.

Ο μεγαλύτερος οδικός άξονας της χώρας που συνδέει την Ανατολική Ευρώπη και την Τουρκία με τη Δυτική Ευρώπη – η Εγνατία Οδός – είναι σήμερα κακώς συντηρημένη. Τόνισε ότι το Υπουργείο καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να αναλάβει ο παραχωρησιούχος και η Εγνατία Οδός να συντηρηθεί όπως πρέπει.

Εξίσου κρίσιμης σημασίας είναι οι ενεργειακές διασυνδέσεις. Είναι αδιανόητη η ανυπαρξία ηλεκτρικής διασύνδεσης με τα νησιά του Βόρειου Αιγαίου. Επιπλέον, για λόγους περισσότερο πολιτικούς παρά τεχνικούς, δεν υπάρχουν επαρκείς ηλεκτρικές διασυνδέσεις προς τη Δυτική Ευρώπη. Αυτό τη στιγμή που μέσα στην ημέρα, οι τιμές ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα μπορεί να είναι σχεδόν μηδενικές, στη Βουλγαρία και τη Ρουμανία αρνητικές, ενώ στην Ιταλία φτάνουν τα 87 € /MWh. Μια ολοκληρωμένη ηλεκτρική διασύνδεση θα ωφελούσε αμφότερες τις πλευρές – την Ελλάδα, που διαθέτει πλεόνασμα ενέργειας, και την Ιταλία, που θα έβλεπε μείωση τιμών. Ωστόσο, πολιτικοί λόγοι δυσχεραίνουν την υλοποίηση αυτών των έργων.

Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η θεσμική και πολιτική σταθερότητα, ώστε η πρόοδος των έργων να μην επηρεάζεται από την εναλλαγή των πολιτικών κύκλων. Για παράδειγμα, το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (TEN-T) που είναι ύψους 13 έως 15 δισ. ευρώ για να υλοποιηθεί έγκαιρα, απαιτεί σταθερή πολιτική ανεπηρέαστη από την κυκλικότητα της πολιτικής.

Στόχος δεν είναι απλώς η χώρα να αποτελεί διάδρομο διέλευσης αγαθών, αλλά να δημιουργεί προστιθέμενη αξία σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα. Αυτό σημαίνει ανάπτυξη ζωνών logistics με δυνατότητες συναρμολόγησης και μεταποίησης, καθώς και επενδύσεις στον ψηφιακό μετασχηματισμό για την παροχή υπηρεσιών υψηλής αξίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Σύστημα Παρακολούθησης επαγγελματικών οχημάτων και εμπορευματοκιβωτίων, που υλοποιείται σήμερα με πρωτοβουλία της κυβέρνησης. Υπάρχει ακόμη μεγάλος χώρος ανάπτυξης: ο κλάδος των logistics συνεισφέρει σήμερα 6% έως 9% του ΑΕΠ, ενώ σε χώρες όπως οι Κάτω Χώρες το ποσοστό αυτό φτάνει το 10%-12%.

 Για να επιτευχθεί αυτή η μετάβαση, σημείωσε ο κ.Περιστέρης, απαιτείται:

Οι επενδύσεις σε logistics πρέπει να ευθυγραμμίζονται με τα κριτήρια ESG, τα οποία δεν αποτελούν απλώς μία τάση ή ιδέα, αλλά λειτουργούν ως πραγματικό «δίχτυ ασφαλείας».

Τα έργα πρέπει να συνοδεύονται από σαφή ορόσημα και μετρήσιμους στόχους, ώστε να είναι ελκυστικά στους επενδυτές και χρήσιμα στην κοινωνία.

Η εμπειρία δείχνει ότι όσο μεγαλύτερη είναι η περίοδος παραχώρησης στα έργα greenfield, τόσο πιο προσιτό γίνεται το έργο για τον τελικό χρήστη – γεγονός που συχνά υποτιμάται στον δημόσιο διάλογο.

Έως τώρα, ένα κέντρο logistics ήταν απλώς ένας χώρος αποθήκευσης και διανομής εμπορευμάτων. Σήμερα απαιτείται μια πιο εξελιγμένη προσέγγιση: ακόμη και ένας σταθμός αντλησιοταμίευσης λειτουργεί ως «κέντρο logistics» ενέργειας, αποθηκεύοντας και διανέμοντας ισχύ όταν χρειάζεται. Η ορθή διαχείριση νερού και η ενεργειακή ασφάλεια είναι θεμελιώδεις για τη δημιουργία ισχυρών, ανταγωνιστικών αλυσίδων logistics.

Top Εβδομάδας

Ποιες μητέρες δικαιούνται το νέο επίδομα των 880 ευρώ για 9 μήνες

Νέο επίδομα 880 ευρώ μηνιαίως για μη μισθωτές μητέρες...

Πώς η πλατφόρμα erga.gov.gr αποτυπώνει όλα τα έργα που υλοποιούνται σε όλη την Ελλάδα

Ένα από τα θέματα που συζητήθηκαν, την Τετάρτη 3/12,...

ΕΕ: Σχέδιο Οριστικής Διακοπής των Εισαγωγών Ρωσικού Αερίου μέχρι το 2027

Η Ευρωπαϊκή Ένωση σκοπεύει να σταματήσει οριστικά όλες τις...

Μεγάλες επενδύσεις στα συστήματα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας: Ρεκόρ projects και νέο πλάνο ΑΔΜΗΕ έως το 2034

Η ραγδαία διείσδυση των ΑΠΕ, οι αυξανόμενες ενεργειακές ανάγκες...

Άδ. Γεωργιάδης: 4,07/5 η αξιολόγηση πολιτών ΕΣΥ – Τι λένε οι ασθενείς για τη νοσηλεία τους

Ο γενικός μέσος όρος ικανοποίησης των πολιτών που νοσηλεύτηκαν...

Πωλήσεις σούπερ μάρκετ 2024: Ξεπέρασαν τα 13 δισ. ευρώ οι αλυσίδες

Στα 13,06 δισ. ευρώ ανήλθαν οι πωλήσεις των σούπερ...

Ο Μητσοτάκης παρουσιάζει τις επενδυτικές ευκαιρίες της Ελλάδας στο Χρηματιστήριο Αθηνών

Στο Λονδίνο βρίσκεται σήμερα, Δευτέρα 01/12, ο πρωθυπουργός, για...

Ροή Ειδήσεων

Ξεσπά η Σεμερτζίδου: «Δέχομαι απειλές – ούτε στον εχθρό μου δεν τα εύχομαι αυτά».

Η Πόπη Σεμερτζίδου, κεντρική φιγούρα στην υπόθεση του ΟΠΕΚΕΠΕ,...

Ένταση στη Βουλή: Λιακούλη καταγγέλλει ψυχοφθόρο κλίμα για υπαλλήλους.

Η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Ευαγγελία Λιακούλη, προχώρησε σε σοβαρές...

Χιλετζάκης και ΝΔ: Διαγραφή και διάκριση από το κόμμα για ατομική ευθύνη.

Η Νέα Δημοκρατία ξεκαθαρίζει τη θέση της σχετικά με...

Σταθερά επιτόκια από την ΕΚΤ και το 2026 – Ανάσα για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) επιβεβαιώνει τη στρατηγική της...

Εκτός Κινήματος Δημοκρατίας ο Γιάννης Μιχελογιαννάκης.

Μία ακόμη αποχώρηση καταγράφεται στο Κίνημα Δημοκρατίας του Στέφανου...

Ακυρώνεται η πρωτοχρονιάτικη συναυλία στα Ηλύσια Πεδία λόγω τρομοκρατικής απειλής.

Οι γαλλικές Αρχές αποφάσισαν την ακύρωση της φετινής πρωτοχρονιάτικης...

Μητσοτάκης – Σάντου: Η Ελλάδα στηρίζει την ευρωπαϊκή προοπτική της Μολδαβίας.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης συναντήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου με την...

Σχετικά Άρθρα